“سلامت روزه‌داری” به برنامه آموزشی دانشکده‌های پزشکی افزوده می‌شود

“سلامت روزه‌داری” به برنامه آموزشی دانشکده‌های پزشکی افزوده می‌شود

به گزارش پژوهشکده درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،   «فریدون عزیزی» روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه دومین همایش روزه‌داری اسلامی و سلامت، افزود: ما پزشکان از رموز سلامت معنوی آگاهی چندانی نداریم در حالیکه به وضوح مشخص شده که سلامت معنوی بر روی سلامت جسمی و اجتماعی اثرگذار است.

وی افزود: تا حدود ۳۰ سال پیش هیچگونه نوشته‌ای در تحقیقات پزشکی در مورد روزه‌داری و سلامت وجود نداشت اما در  سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۸ مقاله در این نوشته شده است و همچنین در سال‌های اخیر مقالات در این زمینه افزایش یافته و در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۳۶ مقاله رسیده است.

رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کشور ما در این زمینه هم پیشرو است و تعداد مقالات منتشره در این زمینه به نزدیک ۱۰۰ مقاله می‌رسد.

روزه‌داری اثرات مختلفی روی سلامت دارد

رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فواید روزه‌داری اشاره کرد و گفت: روزه‌داری اثرات مختلفی بر روی سلامت از جمله سلامت معنوی، جسمی و روانی و اجتماعی دارد.   

عزیزی با اشاره به اینکه روزه‌داری برای بدن مضر نیست، اظهار داشت: تغییرات در بدن در روزه‌داری در حد طبیعی است و هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در فرد سالم در طول مدت روزه‌داری اتفاق می‌افتد تغییرات بسیار ناچیز در موادی مانند اوره و کلسیم است و این مواد در حد طبیعی بدن می ماند و به همین دلیل به بدن ضرری نمی‌رسد.

عزیزی افزود: مطالعه‌ای در بیمارستان طالقانی در مورد روزه‌داری انجام شد که مشخص شد در طول ماه زمان قندخون قدری کاهش پیدا می‌کند ولی بدن قند خون را حد طبیعی نگه می دارد.

نخوردن سحری اصلا توصیه نمی‌شود

وی گفت: نخوردن سحری اصلا توصیه نمی‌شود و صرف حداقل ۲ بار در زمان روزه‌داری (سحری و افطاری) ضروری است و اگر روزه‌داران این کار را نکنند به بدن خود آسیب می‌رسانند.

عزیزی افزود: طب غربی هم به اینجا رسیده که روزه‌داری متناوب موضوع خوبی است و تغییرات در بدن ایجاد می‌کند که سلامت قلب را بهتر کرده و مقادیر چربی اضافی را کاهش می‌دهند.

[ad_2]

منبع