10 نکته انتخاب بهترین لامپ برای منزل یا محل کار

10 نکته انتخاب بهترین لامپ برای منزل یا محل کار

بدیهی است که انتخاب لامپ مناسب برای منزل یا محل کار بسیار با اهمیت است. در این مطلب قصد داریم چند مورد از مواردی که در انتخاب روشنایی مناسب جهت منزل و محل کار باید در نظر گرفته شود را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید در ادامه مطلب.

انتخاب لامپ مناسب برای منزل

1-شرکت سازنده

2-ضمانت محصول

3-شار نوری مناسب

4معتبر بودن فروشنده

خب موضوع شرکت سازنده را می‌توان مهم ترین موضوع در بین انتخاب بهترین لامپ در نظر گرفت.

انتخاب برترین برند لامپ یا روشنایی به این دلیل مهم است که آن شرکت تنوع محصولات زیادی داشته باشد تا شما بتوانید با توجه به سلیقه خود بهترین لامپ یا هر گونه روشنایی مورد نیاز خود را نسب به محیط خود انتخاب و استفاده نمایید.

از میان برترین شرکت های تولید کننده محصولات روشنایی شرکت پارس شعاع توس یاکی از پیشتازان این صنعت می‌باشد. این شرکت بزرگ که با بهره گیری از متخصصان زبده و تجهیزات بروز دنیا اقدام به تولید انوع لامپ، پروژکتور، چراغ سقفی ، چراغ خطی ال ای دی ، کلید مینیاتوری و محافظ جان کرده است تا کنون موفق به گرفتن سهم عمده ای از بازار شده است. محصولات این شرکت دارای ضمانت معتبر 1 ساله جهت انواع لامپ ، و ضمانت 2 ساله انواع پروژکتور چراغ سقفی و دیگر محصولات می‌باشد.

دومین شرکت بیشتر با نام لامپ بروکس شناخته شده است و بیشتر در زمینه تولید لامپ (البته به تازگی تولید پنل و چراغ سقفی هم در دستور کار قرار داده است) فعالیت دارد که با طرح تعویض لامپ سوخته نیز معروف تر شد. محصولات این شرکت دارای ضمانت معتبر و تعویض می‌باشد

شاید این سوال پیش بیاید که مگر لامپ هم شکل و ظاهر خاصی دارد خب لامپ است و کارش فقط روشن کردن محیط می‌باشد.

اینجاست که ما به شما میگوییم بله لامپ ها انواع و اقسام دارند و هرکدام مناسب مکان یا محیط خاص خود هستند.

اگر آماده هستید با هم به چند مورد از مهم ترین موارد بپردازیم .

انتخاب نوع سرپیج مناسب در لامپ

لامپ ها به طور کلی برای روشن شدن نیاز به اتصال به برق دارند. جریان برق نیاز باید از طریق سیم وارد لامپ شود خب اینجاست که نیاز به یک اتصال دهنده بین سیم و لامپ احساس می‌شود

سرپیچ لامپ معمولا نسبت به وات و کاربرد و محل مورد استفاده توسط شرکتهای تولید کننده انتخاب میشود.

مثلا فرض کنید لامپی که جهت استفاده در لوستر قرار است نصب شود، خب قطعا یک لامپ لوستری کوچک با یک سرپیچ بزرگ که در لامپ های با توان بالا که معمولا در فروشگاه های میوه فروشی دیده اید اصلا منطقی نیست.

سرپیچ شمعی یا سرپیچ E14

لامپ با سرپیچ e14

به سرپیج هایی که در لامپ لوستری یا لامپ شمعی استفاده می‌شوند سرپیچ شمعی یا سرپیچ E14 گفته می‌شود که این عدد نشان دهنده این است که این سرپیچ مناسب نصب لامپ در لوستر آباژور یا هر روشن کننده ای که با ظرافت طراحی شده است می‌باشد.

سرپیچ معمولی یا سرپیچ E27

لامپ با سرپیچ e27

این نوع سرپیج ها بسیار رایج است و و به احتمال زیاد بسیار دیده اید سرپیچی که در انواع لامپ ال ای دی ، کم مصرف ، یا پرمصرف قدیمی استفاده می‌شده و می‌شود. کاربرد این نوع سرپیج و به طوری کلی لامپ با سرپیچ E27 بسیار بیشتر از لامپ های سری شمعی می‌باشد و مورد استفاده اتاق ها سرویس های بهداشتی ، سقف راهرو و بالکن ها و … می‌باشد

سرپیچ بزرگ یا سرپیچ E40

سرپیچ e40
لامپ با سرپیچ e40

سرپیچ E40 را می‌توان بزرگترین نوع سرپیچ در مصارف نسبتا معمولی نامید این سرپیچ جهت استفاده لامپ‌های نسبتا بزرگ با توان بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد آن هم به چند دلیل ، اول آنکه انتخاب یک سرپیج کوچک برای یک لامپ بزرگ مسلما انتخاب خوبی از لحاظ ظاهری نخواهد بود ، مورد مهم تر اینکه سرپیچ باید به اندازه ای باشد که با توجه به سایز و وزن لامپ مناسب باشد و توان تحمل وزن لامپ برای یک زمان طولانی مثلا چند ساله را داشته باشد. این نوع لامپ را معمولا در فروشگاه های میوه فروش و کارگاه های صنعتی دیده اید، یا اسم آن را با لامپ های خیاری یا صنعتی یا سوله ای شنیده اید.

ضمانت محصول

تمامی شرکت های معتبر تولید کننده لامپ های ال ای دی، کم مصرف و حتی رشته ای که امروزه از محبوبیت کمتری نسبت به دو مورد قبلی برخوردار هستند برای محصولات خود ضمانت در نظر گرفته اند. ضمانت لامپ ها می تواند بین 1 تا 2 سال متغیر باشد و معمولا از نوع ضمانت تعویض می باشد.

برای خرید لامپ مناسب برای منزل یا هر مکان دیگری باید به نکاتی در رابطه با ضمانت آنها توجه شود که در این مطلب تعدادی از آنها را بررسی می کنیم. اولین نکته ای که باید در هنگام خرید یک لامپ به آن توجه کنید داشتن گارانتی و مدت زمان گارانتی می باشد. گارانتی معتبر روی بدنه لامپ درج شده و عدد درج شده روی جعبه لامپ ملاک نمی باشد. بهترین نوع گارانتی برای لامپ نوع تعویضی آن است که در این نوع ضمانت لامپ سوخته شده با یک لامپ نو تعویض می شود.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت خرید کردن از فروشگاه های معتبر در سطح شهر می باشد. خرید لامپ باید از فروشگاه های ثابت و با سابقه خریداری شود تا در صورت سوختن لامپ و مراجعه برای تعویض فروشگاه همچنان فعال باشد. وظیفه تعویض لامپ ها بر عهده فروشنده که لامپ از ایشان خریداری شده است می باشد و فروشنده موظف است در صورتی که تاریخ گارانتی معتبر باشد لامپ را برای مصرف کننده تعویض نماید.

نکته سوم در رابطه با شرایط تعویض لامپ می باشد. لامپی که شامل گارانتی می باشد باید کاملا از نظر فیزیکی سالم باشد. این بدین معنا است که لامپ های شکسته یا ترک خورده و یا تغییر رنگ داده شامل گارانتی نمی باشند. برای بهره مندی از گارانتی بهتر است از فروشنده فاکتور دریافت کنید یا جعبه لامپ ها را نگهداری کنید.

شار نوری مناسب

شار نوری یا میزان روشنایی که یک المان روشنایی تولید می کند یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. واحد شار نوری لومن می باشد و معمولا بر روی جعبه محصول شار نوری آن نوشته شده است. هرچقدر وات یا توان مصرفی یک لامپ افزایش یابد به دنبال آن شار نوی و میزان نوردهی آن نیز افزایش پیدا می کند.

میزان روشنایی استاندارد برای یک اتاق 12- 15 متر چیزی حدود 2000 لومن می باشد. این میزان روشنایی برای لامپ های ال ای دی برابر با یک لامپ 25 وات است. میزان نور مورد نیاز با توجه به فضا و نوع کاربری آن متفاوت می باشد و باید برای فضا هایی مانند کارگاه ها و یا هر مکانی که به روشنایی بیشتری نیاز است از وات بالاتر استفاده شود.

به طور کلی به ازای هر 10 متر بهتر است میزان روشنایی را 1000 لومن افزایش داد. این اعداد به صورت تقریبی بوده و میزان روشنایی مورد نیاز به عوامل مختلفی مانند میزان نور ثابت محیط، کاربری فضا و سلیقه فرد بستگی دارد.